Goede Voornemens met succes

Vandaag mijn laatste workout van het jaar gedaan. Samen met een aantal fanatieke sporters die, net als ik, trouw elke week komen, het hele jaar lang. Volgende week zullen er weer talloze nieuwe sporters zijn. Ze zullen zich verdringen bij de entreebalie, mijn favoriete plekje in de zaal inpikken, de kleedkamer doen uitpuilen, als eerste de douche inrennen. Ze dragen de hipste pakjes, staan vooraan in de zaal, alsof ze de meest fanatieke sporters zijn. Ieder jaar hetzelfde liedje: goede voornemens, meestal maar volgehouden tot eind januari. Dus ik hoef me niet druk te maken, na een paar weken zijn de meesten alweer gestopt. Eer dat het februari is, sta ik weer op mijn vaste plekje en als eerste onder de douche.

Toch jammer van al die nieuwe sporters. Want ik sta voor een gezonde levensstijl en hou erg van sporten en gun dat anderen ook. Helaas werken die goede voornemens meestal niet. De laatste week van januari hebben we blue monday: dat is de dag waarop veel mensen zich depressief voelen, onder andere omdat ze zich realiseren dat hun goede voornemens niet zijn uitgekomen.

Waarom lukt het niet?
1. Je geeft te snel op
2. Je bent te streng voor jezelf
3. Je bent niet goed voorbereid gestart
4. Je bent op het verkeerde moment begonnen.

5 tips om je voornemens dit jaar wel te laten uitkomen.

Tip 1: Begin op 2 januari.
Als er 1 foute datum is om met je voornemens te beginnen, is het wel 1 januari. En zijn nog allerlei restje (lekker) eten. Je sigaretten zijn nog niet op. Je voelt je brak en hebt behoefte aan chocola/een borrel/sigaret. En voor je het weet, heb je een valse start.

Tip 2: Zorg voor een goede voorbereiding.
Bereid je goed voor. Start dan pas. Gooi alles weg wat je niet meer wilt eten of doen als je echt begint. Zoek steun: deel je doelen met anderen, zoek bondgenoten of een coach.

Tip 3: Stel realistische doelen.
Realiseer je dat een goed voornemen niet anders is dan een doel. Stel dus doelen die haalbaar zijn, in tijd, en in resultaat. Tien kilo afvallen doe je niet in 3 weken. Verdeel je doel daarom in subdoelen. Maak het concreet met datum en meetmomenten.

Tip 4: Geef niet op bij de eerste mislukking.
Een voornemen maken, is makkelijker dan het uitvoeren. En er zullen heus momenten van verleiding komen. Stress, verdriet of gewoon ontwenning. En dan schiet je misschien heel even terug in je oude gewoonte. Juist dan moet je volhouden. Kijk terug naar wat er wel is gelukt. Toch minder gerookt, gesnoept. Al twee keer gesport of gemediteerd. Je kunt elke dag opnieuw beginnen.

Tip 5: Werk het hele jaar aan je doel.
Wil je je doel echt halen, dan duurt dat soms langer dan je dacht. En het is harder werken dan je dacht. Als je dat bedenkt en inplant, kan het eigenlijk alleen nog maar lukken! En dan kijk je eind 2018 terug op een jaar waarin je hard hebt gewerkt en je doelen hebt behaald.

Veel succes!