Weg met die angst!

Ze kon er niet van slapen, zo spannend vond ze het. Nanette zou gaan deelnemen aan een internationale conferentie in Brussel. Heel leuk, maar ook heel erg spannend. Nachtmerries, stress, niet kunnen eten alleen al als ze eraan dacht. ‘Wat geeft je dan die stress precies?’ vroeg ik. ‘Ik krijg gewoon de zenuwen als ik eraan denk’, zuchtte Nanette; ‘zo’n grote groep mensen… Wat als ik mijn verhaal niet goed kan vertellen door zo’n microfoon? Of als mijn uitspraak niet goed is?’. Bij doorvragen bleek vooral het praten in het Engels de meeste stress op te leveren. Nanette was gewend om veel conferenties bij te wonen, voor een groep te spreken, maar een internationaal gezelschap en de taalbarrière, daar maakte zich zorgen over. Je zou het faalangst kunnen noemen, of stress. In elk geval een onprettig gevoel dat je belemmert in je dagelijkse functioneren.

Een raar fenomeen eigenlijk, angst. Je hebt heel functionele angst, existentiële angst. Bijvoorbeeld als je oog in oog staat met een beer. Dan geldt de fight – flight – freeze reactie. Het is op zo’n moment heel reëel om bang te zijn. Zonder dat soort angst zouden we niet kunnen overleven. In het verhaal van Nanette gaat het over toekomstgericht angst, stress, die niet functioneel is. Dit soort angst is altijd op de toekomst gericht. Feitelijk is er op dit moment helemaal niets aan de hand. Maar als je denkt aan een gebeurtenis die binnenkort gaat komen, krijg je het Spaans benauwd.

Er zijn verschillende manieren om dat soort angst te tackelen:
* In het hier en nu blijven. Er zijn verschillende oefeningen te vinden in mindfulness, yoga, aandachtsmeditatie.
* De door-denk-strategie. Wat gebeurt er als je piekert of angst hebt? Meestal blijf je dan hangen in ‘als dit… of dat…’ en die gedachte herhaalt zich steeds en dat geeft een angstig of naar gevoel. De door-denk-strategie helpt je daar door heen. Denk maar eens door:  wat als het gebeurt waar je bang voor bent, wat is nu het allerergste dat je kan gebeuren? En dan, hoe zou je dat oplossen? Onder ogen zien waar je nu eigenlijk bang voor bent, en merken dat je dat kunt oplossen, geeft vaak al rust.

Maar nu heb ik onlangs een nieuwe techniek geleerd. Met behulp van oogbewegingen en instructies die ik daarbij geef, vermindert in heel veel gevallen de negatieve emotie meteen. Ik paste het toe bij Nanette en de angst verdween meteen. Nanette kon het stress-gevoel niet meer krijgen als ze aan de conferentie dacht. Ook niet bij extra hard proberen.

‘Blijft dat zo?’, vroeg ze verrast. ‘Ik denk van wel’, antwoordde ik; ‘laat maar horen of dat zo is. Twee dagen later kreeg ik een berichtje: het gaat heel goed, 2 nachten prima geslapen, ik vertrek straks naar Brussel, bijna geen zenuwen meer, geen angst alleen spannend, maar leuk spannend!

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Maar het werkt echt. IEMT, zo heet de methode, werkt zo direct op je geheugen en emoties, dat nare gevoelens als het ware worden uitgegumd.

Nanette kon zonder stress naar Brussel. En ik heb er weer een mooi instrument bij voor in mijn coachingspraktijk.