De balans hervinden

‘Wat zie jij er moe uit’ zei een collega van de week tegen me, ‘gaat het wel goed?’. ‘Ja hoor, beetje druk’, was mijn antwoord. En terwijl ik dat zei dacht ik…. Een beetje druk? Beetje veel druk… Ik besefte me pas op dat moment hoe ik de laatste paar weken worstel met alles wat er gedaan moet worden. Druk op het werk, einde van het seizoen dus van alles dat nog ‘even’ af moet. En druk thuis, want een verbouwing en nog niet helemaal op orde na de verhuizing. En dan nog mijn eigen programma: studeren, sporten, coachen…. Eigenlijk ben ik al een paar weken mijn balans kwijt. Balans, die ik gevonden had met sporten, gezond eten, een positieve mindset en veel, maar leuke dingen doen waar ik veel energie van krijg.

Ik heb over balans in je leven zelfs een e-book geschreven dat op mijn website is te downloaden. En ja, de meeste tips die ik voor anderen heb, hou ik zelf ook wel aan. Eigenlijk heb ik gemiddeld bekeken veel energie, plezier en een goede balans. Ik eet goed, ik slaap en rust voldoende en ben ontspannen en gelukkig. Maar de laatste weken ben ik die balans blijkbaar toch een beetje kwijt geraakt. Tijd om mijzelf weer eens onder de loep te nemen. Wat doe ik goed, en wat kan beter?

Daarom heb ik mijn eigen e-book weer eens gelezen. Gelukkig doe ik veel van wat ik anderen aanraad. Maar twee van eigen mijn tips vielen mij op: die doe ik in deze drukke tijd te weinig.

  1. Neem tijd voor jezelf

Dat schiet er nog weleens bij in de laatste weken. Enthousiast als ik ben, wil ik tijdens die drukke tijd van werken en verhuizen ook mijn reguliere programma graag afdraaien. Dus studeer en sport ik er op los, heb mijn piano-studie weer opgepakt en hou ook nog mijn sociale contacten bij. Hmmm misschien een beetje teveel van het goede. Even een stapje terug. Gewoon een avondje lummelen op de bank, boekje lezen, tv kijken, spelletje doen. Of een stukje wandelen om mijn hoofd leeg te maken in plaats van een intensief trainingsuurtje op de sportschool. En daarbij hoort ook:

  1. Accepteer wat er is

Dat het nu even druk is, dat erkennen en sommige andere activiteiten op een lager pitje. Dat brengt me rust en ontspanning, waardoor ik die drukte ook weer beter aan kan. Maar hoe doorbreek ik nu dat ritme van druk, druk, drukker, nog even dit en nog even dat? Doe maar alsof, heb ik ooit in mijn NLP-opleiding geleerd. Dat werkt meestal ook. Dus doe ik sinds gisteren heel relaxt. Ik sta op, mediteer, streep wat dingen van mijn to-do lijstje, zowel thuis als op het werk. Geniet van het moment. En natuurlijk blijft het op momenten druk maar als ik mezelf voor ogen hou dat de vakantie eraan komt, en dat ik na een lange dag werken eerst mag ontspannen in plaats van mijn drukke programma af te werken, ga ik tenminste ontspannen die vakantie in. Deze weken iets minder activiteiten naast het werk. Ik doe wat ik moet doen, wat echt af moet, en de rest kan ook wel even wachten. Dat levert meer energie op. En na de vakantie weer lekker in balans en actief zoals altijd.

Benieuwd naar de andere tips om in balans te blijven? Download hier mijn e-book: http://lotuscoaching.nl/download-e-book/